Je moet in korte tijd een professionele band opbouwen met de 112-melder

Anne werkt op de meldkamer ambulancezorg Noord-Nederland

Anne werkte voorheen in binnen- én buitenland als verpleegkundige. Die schat aan ervaring komt nu goed van pas tijdens haar werk als verpleegkundig meldkamer centralist op de meldkamer ambulancezorg Noord-Nederland. ‘Het werken in de meldkamer is socialer dan je misschien denkt. Je moet in een heel korte tijd een professionele band opbouwen met degene die 112 belt. Het is belangrijk dat je goed naar de melder luistert.’

Letten op emoties

‘Bij het stellen van onze vragen aan de 112-melder, worden we ondersteund door een triagesysteem. Je moet ook goed kunnen luisteren naar wat de 112-melder zegt en letten op diens emoties. ‘Iemand kan enorm schreeuwen, dan is het goed je af te vragen waarom die persoon dat doet. Sommige mensen reageren intens en met veel emotie, waar andere mensen weer heel ingetogen reageren. Het is bijvoorbeeld bij meer ingetogen bellers de uitdaging om de ernst van de situatie goed in te schatten.’

Samenwerking

‘In de meldkamer werk je samen met verschillende disciplines zoals de politie en brandweer. Deze samenwerking is essentieel als een incident hierom vraagt. Het is ook belangrijk dat je als team op elkaar terug kunt vallen als je een lastige melding hebt gehad, in welke vorm dan ook. Zeker bij een drukke dienst is aandacht voor elkaar belangrijk. We proberen dan ook goed op elkaar te letten en ook de dagen erna vragen we hoe het gaat. Verder is een bedrijfsopvang team waar je 24 uur per dag terecht kunt.

Lesgeven

Anne vindt haar werk zó leuk dat ze sinds kort ook lesgeeft op de Academie voor Ambulancezorg. Ze is docent voor de opleiding Verpleegkundig Centralist Meldkamer Ambulancezorg, die ze zelf drie jaar geleden ook volgde. ‘Ik deel zo mijn kennis en ervaring en krijg er ook weer nieuwe inzichten voor terug. In dit vak draait alles om communicatie; vooral het onderdeel luisteren. Juist omdat je de melder niet ziet en daarom puur en alleen af moet gaan op wat iemand je vertelt.’

Meekijken in de meldkamer ambulancezorg

Anne werkte na haar verpleegkundige opleiding in diverse ziekenhuizen in Nederland op de intensive care en spoedeisende hulp. Ze woonde vervolgens elf jaar in het buitenland en werkte daar ook als verpleegkundige. Eenmaal terug in Nederland keek ze een keertje mee in de meldkamer ambulancezorg in Utrecht. ‘Ik zou twee uurtjes blijven, maar het werden er vijf.’

 

Creatief

Lachend: ‘Ik wilde niet meer weg! Het sprak me gelijk aan. Je moet een acute situatie goed kunnen inbeelden en je moet in korte tijd kunnen beslissen. Ik had al werkervaring als verpleegkundige in spoed en niet-spoed en dat was fijn. In de opleiding tot verpleegkundig meldkamer centralist leer je onder andere hoe je met 112-melders communiceert, hoe het opschalen van zorg en de logistieke processen in de meldkamer ambulancezorg werken. En verder fris je je medische kennis op.’

Wees nieuwsgierig

‘Overweeg je de overstap naar de functie van verpleegkundig meldkamer centralist ambulancezorg? Aarzel niet en ga ervoor! Het is een interessante en dynamische baan. In deze functie moet je nieuwsgierig zijn, goed kunnen doorvragen en in staat zijn je, al pratend en luisterend, snel een beeld te kunnen vormen van de situatie waarin de 112-melder zich begeeft en welke zorg, met welke urgentie, nodig is.’

Acute zorg begint in de meldkamer

Het vak van verpleegkundig centralist ambulancezorg is nog te onbekend, vindt Anne, en dat maakt het volgens haar misschien onbemind. ‘De acute zorg begint bij ons, de verpleegkundig meldkamercentralisten. Wij nemen de 112-meldingen immers aan. Zonder ons rijden er geen ambulances, krijgen patiënten geen ambulancezorg en wordt de zorg niet opgeschaald als er sprake is van grote ongevallen. We hebben dus een essentiële rol in de acute zorg en dat maakt de functie zo dynamisch en waardevol. Je kunt echt het verschil maken!’

Wil je net als Anne ook verpleegkundig centralist worden of ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Laat het ons weten!