"Al pratend stel ik de beller gerust."

Nikita verpleegkundig centralist ambulancezorg Zuid-Holland-Zuid:

Nikita werkt als verpleegkundig centralist op de meldkamer ambulancezorg in de regio Zuid-Holland-Zuid. ‘Ik probeer op afstand de situatie onder controle te krijgen, en geef de beller, als dat nodig is, de eerste zorginstructies. Dat vind ik echt een enorme uitdaging!’


Juiste vragen stellen

Door goed te luisteren en de juiste vragen te stellen vormt Nikita zich een goed beeld van de situatie. Hierbij maakt de verpleegkundig centralist gebruik van een geprotocolleerd uitvraagsysteem op een van haar beeldschermen. Met haar verpleegkundige achtergrond komt alles samen. ‘Het is fijn om mijn medische kennis paraat te hebben. Als er bijvoorbeeld een diabetespatiënt belt omdat hij een hypo heeft, dan weet ik door mijn ervaring in het ziekenhuis hoe hij er dan aan toe is. Hoe gevaarlijk het kan zijn, als er niet op tijd de juiste hulp is.’ 


Iemand geruststellen

Elk telefoontje kan anders zijn. ‘Van een op meer plaatsen gebroken been tot een reanimatie. Het komt ook voor dat we meldingen krijgen die niet levensbedreigend zijn. In zo’n situatie kunnen we ervoor kiezen om de beller te verwijzen naar de huisarts of huisartsenpost. ‘Ik vind het mooi om te merken dat mensen gaandeweg het gesprek rustiger worden. Dan hoor ik hun ademhaling omlaaggaan, raak ik meer met ze in gesprek en kan ik de juiste zorg aansturen. Al pratend ben ik iemand aan het geruststellen.’


Denken via je oren

Op de meldkamer ambulancezorg ervaart ze wel degelijk de hectiek die ze hiervoor had als verpleegkundige in de acute zorg. ‘In het begin miste ik het patiëntencontact zoals je dat in het ziekenhuis hebt, maar dat verplaatst zich naar de telefoon. Daarin haal ik vervolgens de waardering weer terug. Voor mij is het vak van verpleegkundig centralist een extra specialisatie. Ik ben nog in opleiding en ga één dag in de week naar school. Om mijn medische kennis op te halen en daarnaast krijg ik communicatietraining en vooral: leren denken via mijn oren en niet via mijn ogen.’

 

Mooie overstap

Nikita werkte ruim drie jaar als verpleegkundige voordat ze de overstap naar de meldkamer maakte. ‘Ik werkte als verpleegkundige acute zorg in een ziekenhuis en ik ging zelf op zoek naar wat er nog meer mogelijk is als verpleegkundige. Een minder (fysiek) zware functie, maar wel in de acute zorg. Na twee dagen meelopen wist ik het zeker: dit is voor mij de perfecte functie!

 
Wil je net als Nikita ook verpleegkundig centralist worden of ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Laat het ons weten!