als je 112 belt
Over het eerste contact met 112
“Ik vraag als eerste nog een keer: ‘uit welke plaats belt u? En wat is het exacte adres?’ Zodat ik zeker weet waar u bent. De tweede vraag is: ‘Wat is er aan de hand?’” “Het klinkt misschien gek, maar ik maak nog wel eens mee dat iemand 112 belt en niet precies kan aangeven waar hij is. Zorg dat u mij een adres kunt geven of duidelijk kunt beschrijven waar u precies bent.”
Kunnen we ook op jou rekenen?
“Kun je me precies vertellen waar je nu bent?” De mensen van de ambulance in gesprek met voorbijgangers over bellen met 112 en hoe dat precies verloopt.
Het is goed daar meer over te weten. Op de mensen van de ambulance kun je altijd rekenen. Kunnen zij ook op jou rekenen?
We beoordelen: wat is er nodig?
“Is er inderdaad een ambulance nodig? Of zelfs twee? Of een ander soort ambulance?”
De meldkamercentralist ambulancezorg houdt de regie over welke ambulance waar naartoe gaat – en met welke urgentie.
Weet waar u bent
“Het klinkt misschien gek, maar ik merk dat mensen vaak niet goed kunnen aangeven waar ze zijn als ze 112 bellen.”
Hoe geeft u goede informatie over uw locatie? Hoe duidelijker u het aangeeft, hoe sneller de hulp er kan zijn.
Wat is er gebeurd?
“Probeer zo goed mogelijk te beschrijven wat er aan de hand is. Dan kan ik u sneller helpen.”
“Ik vraag bijvoorbeeld: kan de patiënt ademhalen? Kan hij of zij nog met u praten? Kan de patiënt zelf aan de telefoon komen? Zijn er verwondingen?”
Geef zo duidelijk mogelijke informatie over de situatie.
Instructies voor de eerste zorg
De zorgverlening begint al zodra de melding binnenkomt bij 112.
“De meldkamercentralist ambulancezorg geeft instructies voor directe zorg. Zo kunnen we samen een belangrijk verschil maken in de eerste minuten.”
Geef uw telefoonnummer
Voor de zekerheid vraagt de meldkamercentralist ambulancezorg uw telefoonnummer. Hij of zij kan dan altijd terugbellen.
Heeft u als voorbijganger 112 gebeld omdat er iemand in levensgevaar lijkt te zijn, blijf dan bij de patiënt.
Gaat het slechter? Bel opnieuw 112
“Verslechtert de situatie van de patiënt terwijl u wacht op een ambulance? Bel dan opnieuw met 112.”
Tips van de mensen van de ambulance
Meldkamercentralisten ambulancezorg, ambulanceverpleegkundigen en ambulancechauffeurs vertellen wat ze voor u kunnen betekenen. Ook geven ze aan hoe u hén kunt helpen. Zodat u in een noodsituatie zo snel mogelijk de juiste hulp en zorg krijgt.
In het verkeer
Wat kunt u het beste doen als er in het verkeer een ambulance aankomt met zwaailicht en sirene? Waarom rijdt een ambulance soms juist langzaam? Hoe belangrijk is dat voor de patiënt achterin? Voor iedereen in het verkeer geven ambulancechauffeurs hun tips.
Bij zorgverlening
Wat doen hulpverleners eerst voordat de patiënt de ambulance in gaat? Welke zorg wordt ter plekke verleend? En wat kun u als omstander doen (of juist beter laten)? Hoe helpt u ruimte te maken, zodat hulpverleners erbij kunnen met apparatuur en brancard en hun werk goed kunnen doen?